Question for our French-Canadian fans residing in Montreal

Guys,

Please go to: Board Index >> Announcements>> The F Word posted by RedandWhite

Back in early November one of the forum community members referred to the Als as "that French team" just before the Cats/Als semi-final. Personally I don't believe it was spoken in innocence but that is just my opinion.

Someone submitted a complaint which led to the announcement posted by RedandWhite. After reading please go to: Board Index>>CFL Talk>>"The F Word" topic…. posted by Blue_Dragoon and read the various comments.

I'd like to hear in particular from DisciplineandPunish, Le Staff and others as well.

I am not French Canadian, but I am not sure the expression "that french team" is as innocent as some would like to believe.

I can see the person's point who complained. I'm interested in hearing thoughts from those CFLers who actually are loyal fans of the Alouettes and who live in the Montreal area. My issue is, since when did the Als become a "French team"?

The term "that French team" reeks of bigotry to me (though I wasn't the person who reported it). First of all, using French without appending Canadian to the term is tacitly bigoted -- it draws a line between "real" Canadians, who are assumed to be English-speaking, and "the French", who are somehow outside the Canadian national imaginary. While the Alouettes are based in a bilingual city within a predominantly French-speaking province, they are just as Canadian as any other CFL team.

Second, use of the term conflates French-Canadians with anyone who speaks French, anywhere in the world. I doubt English-Canadians would appreciate being lumped in with Americans or Brits based solely on a shared language. Language forms a part of culture but is not the last word on culture.

Someone who uses "that French team" to describe the Alouettes is a bigot, and by definition, ignorant, stuck in his little monoracial and monocultural bubble, terrified of actually learning about the world, afraid of knowledge but very quick to judge.

2 Likes

Thanks D&P. This is what I'm wanting to find out. You might consider posting your thoughts on the other forum as well since some of the posters clearly don't seem to "get it" and no amount of reasoning seems to make a difference.

I took a look at that thread and honestly was too discouraged to bother replying. Part of the issue is that the ban on "French" was made with no reference to the specific instance you mentioned, beagle, which WAS bigoted. There's a difference between "that French team" and any use of the word "French." Posters chose to look only at the latter usage for their mockery. Usage and tone are key. If I jokingly call you a "bastard," that's very different from me calling you a bastard in the heat of an argument. Tone is hard to gauge on the internet, and in written form, but the "that French team" left very little doubt about the writer's intended tone. He was using the word French as a derogatory term, a slur, something to indicate how the Alouettes are somehow other than, inferior to, etc. I wish the context had been made clear in the forum post.

1 Like

Here's the context the poster used the phrase:

"by ryan3434 » Sat Nov 09, 2013 7:39 am
If we do get past that french team tomorrow I need some ideas for the Toronto game..

I'm thinking something like

Hey Ford,
I'd smoke crack too if I was an Argos/Leafs fan.."

J'avoue que je ne comprends pas parfaitement de quoi il s'agit ici, mais je vais tenter de donner une réponse.

Pour des raisons que j'ai déjà exposées antérieurement, j'écris sur les forums en français. Sans reprendre toutes ces explications, ça tient essentiellement au fait qu'il m'est difficile d'ÉCRIRE en anglais et le faire me ferait perdre énormément de temps, plutôt que de participer à la discussion et contribuer aux forums. J'écris dans la langue officielle de mon pays que je maîtrise et par laquelle je ne risque pas d'écrire une bêtise sans m'en rendre compte.

Apparemment, cela dérange certaines personnes (une minorité, suivant ce que j'ai constaté). En certaines occasions, cela a attisé une certaine forme de dénigrement du fait français et j'ai eu pour certaines réponses d'écrire en anglais. Je ne m'en suis pas formalisé outre mesure parce que la grosse majorité de ceux qui écrivent sur les forums n'ont pas eu cette indélicatesse. Je n'écris pas sur ces forums pour faire de la politique, mais simplement parce que j'aime discuter football avec d'autres amateurs de football canadien. J'ai à plusieurs occasions évité de mettre de l'huile sur le feu à ce sujet, et suis à l'occasion intervenu sur le forum pour tempérer les propos d'autres contributeurs qui étaient venus défendre le fait que j'écrive en français.

Cela dit, il m'apparaît relativement clair que l'utilisation du mot "French" dans ce contexte porte une connotation péjorative qui vise à dénigrer ce qui est français au Canada. Est-ce que quelqu'un a déjà parlé des Roughriders comme "that Ukranian team"? Non, et ce serait un peu grotesque de le faire. Cette attitude de dénigrement, je ne crois pas que ces personnes oseraient l'afficher à l'encontre des Noirs, des Chinois, des femmes ou des Juifs. Mais il semble que ces mêmes personnes estiment admissible d'avoir la même attitude ségrégationniste à l'égard de ce qui est français. C'est dire que vis-à-vis certains, le combat des libertés civiques contre l'ostracisation demeure à faire.

Dans ce sens, je concours aux propos de D & P en ce que l'utilisation de ce mot dans ce contexte exprime qu'il est autorisé ou souhaitable d'afficher de l'hostilité envers ce qui est français, malgré le fait que les Alouettes ne sont pas une équipe "française" (ou canadienne-française), mais bien une équipe montréalaise, toute aussi canadienne que celles des autres villes qui accueillent cette ligue. Les gens qui vivent au Québec sont des canadiens. Ce sont des concitoyens de ceux qui n'y vivent pas et ils ne sont pas moins canadiens que ces derniers.

Le
Staff…

"Dans ce sens, je concours aux propos de D & P en ce que l'utilisation de ce mot dans ce contexte exprime qu'il est autorisé ou souhaitable d'afficher de l'hostilité envers ce qui est français, malgré le fait que les Alouettes ne sont pas une équipe "française" (ou canadienne-française), mais bien une équipe montréalaise, toute aussi canadienne que celles des autres villes qui accueillent cette ligue. Les gens qui vivent au Québec sont des canadiens. Ce sont des concitoyens de ceux qui n'y vivent pas et ils ne sont pas moins canadiens que ces derniers."

Thus the reason for the F word advisement under "Announcements".

1 Like

Je suis allé voir cette annonce et le pléthore de réactions qu'il a suscité dans cette rubrique qui y est consacrée. J'ai cru de mon devoir d'y intervenir car il m'a semblé que la question a été abordée par certains avec un peu trop de désinvolture. J'espère que mes propos ne choqueront pas mais simplement qu'ils feront réfléchir.

Just so you know...I am the one who made the Complaint....I hate that garbage from either political side

I reported the post asking it to be edited. I received an email saying the report was deleted

I then went directly to Red who basically brushed it off.
After a few more PMs he edited it and decided to post that announcement which IMO was condescending to me.

He wrote it in such a way that was very vague and caused more problems than necessary

As lestaf pointed out they ban the R word,....nothing This they make a big deal out of

1 Like

j

Guess he felt it was more fun toying with you then editing the bigot :thdn:

I dont know if he thought it was no big deal or could not be bothered to fix it

Devant la tournure des réactions à cette annonce dans CFL Talk, je crois que je vais m'abstenir de davantage d'interventions. Le sujet a manifestement dérapé vers une dimension politique alors qu'il s'agit en principe d'un forum sur le football canadien.

Je salue le courage de Ro1313 et de Beaglehound d'avoir répondu avec vigueur à certains contributeurs plus opiniâtres qui, manifestement, n'entendent surtout pas remettre en question leurs préjugés rétrogrades.

Je passe à autre chose, ayant perdu suffisamment de temps avec ces gens-là.

Alright!! Excellent comment throughout. Unfortunately, the someones you have written about are all too common.

1 Like

Big fuss about nothing. The CFL has benefited from numerous players developed in the Quebec college program. They are spread out throughout the league. Then there are the players developed by the other Canadian universities. The only real French guy is kicking field goals for Toronto. The real problem in Montreal is the total disinterest in the CFL by the local news media especially with the start of the NFL season.