Montréal @ Saskatchewan

Les Alouettes arrivent à Regina dans une situation de victoire obligée pour les deux équipes.

Les Roughriders ont failli arracher une victoire aux Afros-Communistes la semaine dernière, aussi il serait stupide de les prendre à la légère. Contrairement aux Bou! Bombers, ils ont une attaque capable de marquer des points, et leur défensive n'est pas aussi en déroute que lorsque Chamblin s'en chargeait. Ajoutez à cela que leur coordonnateur à la défensive était chez les Alouettes la saison dernière, vous avez tous les ingrédients pour qu'ils soient capables de faire la vie dure à notre équipe préférée lors de cette partie.

Je ne compte pas les Roughriders pour vaincus, bien au contraire. Cette dernière prestation de Crompton donnera encore plus de matériel aux Roughriders pour se préparer, particulièrement les demis défensifs qui sauront que si Crompton regarde quelque part, c'est parce que c'est là qu'il va passer. J'anticipe plus de revirements dans cette prochaine partie.

Si les Alouettes sont capables de se rendre à Glenn avec régularité, la situation pourrait cependant s'inverser. Glenn n'aime pas se faire brasser et lorsque ça lui arrive, il devient erratique. C'est dans ces situations que les Alouettes lui ont fait mal par le passé et ce sera certainement l'objectif de Thorpe que de le mettre sur le qui-vive tout au long de la partie.

Je crois que les unités spéciales des Alouettes pourraient faire une différence dans cette partie aussi. Si Logan donne encore de courts terrains à l'attaque, la donne pourrait être résolument favorable aux Alouettes.

If you look at their offensive production at home

26
40
24
21
31
37
27

At the very, very minimum the Als will need to post 22 points and more likely 30 points to have a chance at winning.
Now look at the Als offensive production on the road

23
22
23
23
26

As you can see this points to a very, very tight game. We know the Riders will put up at least 21 points up and we know it is highly unlikely that the Als will post anything more that 23 points up.

I think the Als will lose a close one unless the Riders beat themselves or Cato comes off the bench and has a monster half.

Bon éclairage!

Je regarde maintenant les points alloués par les Alouettes sur la route :

25
25
26
13
23

Les Roughriders ont effectivement la capacité de vaincre les Alouettes avec Glenn aux commandes, mais dans ce cas, je concours à une partie serrée.

Burris put together a 500 yard game last week and Ottawa barely pulled out a win with a last minute field goal... Should be fun.

All Montreal needs to do is keep it close until the 4th quarter for when the Riders have their collapse.

Noel Thorpe >>>>>>>>>>>>> Jacques Chapdelaine. Someone has been counting points scored saying that Sask's offense is capable. Yes, capable but not consistent and do not score nearly as many points as it seems. In the past 4 games (including 2 against WINNIPEG!!) they have scored 70 offensive points. One cannot count the 37 points scored on Labour Day, only 23 were on offense. All Noel Thorpe needs to do is stack up the middle against the run and blitz to prevent the long pass, which is exactly what Thorpe tries to do every week anyways and exactly how Winnipeg shut them down to 7 points in the Banjo Bowl. I expect Montreal's D to have little trouble with Chappy's scheme.

Chappy has engineered plenty of great games against us, so as Glenn.

Knowing what Chapdelaine has been ‘engineering’ this season so far plays right into what Thorpe loves to do. I will have a heart attack of Sask scores more than 20 points on offense this week. I will also be very surprised if Thorpe even NEEDS to make any in game adjustments to stop what Chap tries to do. Chap has been outfilmed BADLY 4 of the past 5 games. He’s a disaster.

Sask will be in this game because Montreal seems to do everything they can offensively to make scoring difficult for themselves as well. Also, BOTH clubs have been very strong on the special teams lately. If anyone can stop Logan right now it MIGHT be Sask’s cover teams. Tristan Jackson had a tremendous game last week, hopefully they will stick with him this week. Demski is also dangerous but EXTREMELY stupid as well.

Herb saying Sutton out with upper body injury to be replaced by Rutley.

I actually prefer Rutley to Sutton, think hes more versatile. And with Elsworth out, theres room for another International. I`ll let Richard tell us who.

Thank you,Sheldon. I also prefer Rutley to Sutton.

With the injury to Kyler Elsworth, I thought that both Sutton and Rutley would dress; now, with the injury to Sutton, difficult to foresee which additional Int. player will dress. If a LB was on the practice roster, would be easier to make a choice. I don't have a clue, but I imagine that Int. DB Terry Johnson, now on 1 game injured list, could be a possibility,because of his plays on special teams. Another possibility could be Int. DE Brian Brikowski,now on practice roster. Brian would be my choice.

Richard

Merci des ces nuances qui profitent à ceux d'entre nous (dont je fais partie) qui n'ont pas eu l'avantage de voir les parties des Roughriders cette saison. C'est très apprécié.

Je crois que Thorpe est amplement capable de préparer une solide défensive contre n'importe quelle équipe de la LCF. On l'a vu lors des parties contre les Stampeders, les Timinous et les Eskimos, pour ne nommer que celles-là. Cela dit, lors de la plupart des défaites des Alouettes, c'est surtout l'attaque qui est tombée en panne sèche et la défensive a perdu son souffle en fin de partie. C'est le scénario que je redoute dans la partie contre les Roughriders.

Chapdelaine n'est pas un mauvais coordonnateur offensif. J'ai souvent trouvé que ses schémas de protection du quart étaient déficients, mais il n'est pas aussi inepte que Marcel Bellefeuille ou Turk Schonert. Chapdelaine est capable de bâtir un bon plan de match contre les Alouettes. Essentiellement, l'issue réside dans la protection de Glenn. Historiquement, lorsque la défensive des Alouettes a été capable de le bousculer en début de partie, il s'est mis à commettre des erreurs et les Alouettes s'en tiraient avec les honneurs. C'est ce que Thorpe doit viser dans la prochaine partie, comme les Alouettes ont brassé Nichols. La différence, c'est que Glenn est un meilleur passeur que Nichols, et son expérience peut lui permettre de dégainer plus rapidement. C'est pourquoi je rejoins votre observation à l'effet que la couverture des receveurs par les Alouettes doit être de premier plan. Les Alouettes sont redoutables pour contrer le jeu au sol. En enlevant à Glenn ses options de passe, il sera plus vulnérable à la pression et pourrait commettre des erreurs coûteuses.

Néanmoins, je ne tiens surtout pas les Roughriders pour vaincus. Popp leur fait un beau cadeau en mettant Crompton sur le terrain à la place de Cato. Avec Crompton, l'attaque des Alouettes ne produira pas beaucoup si les Alouettes ont de longs terrains à parcourir. Si les unités spéciales permettent à l'attaque d'entreprendre leurs séquences avec des courts terrains, les chances sont nettement meilleures, surtout que Bede est un botteur puissant. Sinon, les Roughriders auront un sérieux avantage car Crompton n'a pas vraiment l'habitude de permettre aux Alouettes d'avoir plus de 3 bonnes séquences offensives par partie. Si c'est encore le cas, la défensive des Alouettes pourrait être à bout de souffle à la fin de la partie et les Roughriders pourraient en profiter.

Je retiens également que Greg Quick connaît très bien le système défensif de Thorpe. Aussi, je pense que l'attaque des Roughriders pourra être mieux préparée que certaines autres formations. Il demeure que c'est une défensive très efficace et les Alouettes vivent et meurent par son efficacité ou son inefficacité. Si elle joue avec la même hargne que la semaine dernière, Glenn pourrait bien vivre un autre enfer comme à la demi-finale de l'Est l'an dernier.

Considérant les propos de Popp au sujet de Shortill, je crois que c'est lui qui va prender la place d'Elsworth.

He also said they are working on bringing another guy in. If Shorthill gets hurt its going to cause major commotion to the roster. My guess is he was talking about Muamba.

Muamba a eu un essai avec les Packers. Je pense qu'un scénario de remplacement possible serait de mettre Brouillette comme secondeur et Edem comme maraudeur.

I have followed Chapdelaine quite closely not only since he is the OC of my Riders but also that I live in Vancouver and go to games with all my Lions fan friends for many years, we are all very familiar with Chapdelaine. Chappy is a genius - this is his downfall. He draws up brilliant plays. Sometimes you see amazing plays, like the Ian Smart TD in the 2006 Grey Cup. Also, last week the Rob Bagg TD, that was a beautiful play that he came up with to get him wide open. However, he believes that his plays are so brilliant that he ignores the strengths and weaknesses of the players he is using. They are so brilliant that he can call them as many times over and over and they will always keep working no matter the situation or the opponent (look at his receiver sweep runs that he runs 4 and 5 times a game and everyone knows how to blow them up for losses). His short yardage package the first 6 or 7 weeks of the year was a joke with all the fancy schmancy double play-action tackle eligible etc ... so brilliant that they never worked! His plays are so brilliant that there should be no need to ever make adjustments to the chart during the game. Chappy is a genius who knows that the game should be played ONE way, HIS way, all the time, everyone else is wrong. He creates wonderful plays that he seldom calls at the right time. His plays are great but his GAMEPLAN is terrible. So I would argue that YES, he IS a bad offensive coordinator.

Sask is regarded as a strong offense because they hung 500 yards up on Toronto. EVERYBODY hangs 500 yards on Toronto, their secondary is bad. They scored 98 points in the first 3 games, watch out for Sask's offense. 15 of those points were in 2 OT games, when it's impossible to not score. Kevin Glenn light it up. Look out for Sask's offense. Last week vs Ottawa: 227 yards passing. :confused: And last week was probably Glenn's best game of the year (other than a rusty first quarter) he had no mistakes the last 3 quarters of the game, he played really well.

Banjo Bowl, Winnipeg stacks the box to stop Messam. ZERO attempt to adjust and attack the edges and spread the defense out of the box all game. A couple of outs. No sweeps (except for trick plays with receivers) and ONE screen to the flat to Messam ... in the final minute of the game. I believe they had 5 first down in the entire 2nd half of which at least 2 were in the last minute. Result: 7 points (against Winnipeg, not Edmonton, WINNIPEG!!). That is simply Chapdelaine's garbage play calling.

Néanmoins, je ne tiens surtout pas les Roughriders pour vaincus. Popp leur fait un beau cadeau en mettant Crompton sur le terrain à la place de Cato.
[/quote]
I agree that Crompton is the weakness that keeps Sask in the game, so I do foresee a close game and very exciting for those of us who appreciate blocks, blitzes and reads when every yard means so much, but the final factor is that Montreal has won 4 close games this year and Sask has lost 8 or 9. That says the most right there.

Which receiver does Montreal use at field wideout? Watch this matchup, Sask's field corner is Mertile (Maze is on the 6 game with concussion), very young and looked really bad against Burris/Williams last week.

BJ Cunningham and Fred Stamps. Cunnigham will see more and more action. Big guy with wheels.

C'est certain et connu que Nicholas Shortill va remplacer Kyler Ellsworth,à la position de secondeur.

Ma réponse à Sheldon était qui va remplacer Kyler,non à sa position, mais comme joueur américain/international. Suite à cette blessure,un américain de moins est à l'alignement, d'ou ma suggestion que Terry Johnson ou Brian Brikowski pourrait être l'américain ajouté.

Richard

I believe the Alouettes will win this game. Based on Points Against, the Als have the best defensive team in the league to date although an injury at MLB is a concern. Too bad about Sutton's injury, I was hoping we would have our two backs for the upcoming game. Nevertheless Rutley is our big play back averaging 17.7 ypc and, is the back most likely back to cross the goal line. Giguere had a slow start at wide receiver ( 177 yards to date ) but since our last win over the TiCats, he has contributed to the rushing game by taking the ball from the QB and running wide sweeps for an average of 8.5 ypc. He has demonstrated his power in take a short pass and bull his way to first down territory. From non descript play at the seasons beginning he is now demonstrating his worth.
QB is an area of concern. Cato, who looked like a winner at the beginning pf the season, left the team for several weeks due to a family crisis in Florida. Marsh was unable to bring the team to victory while Cato missed several weeks including the development of a new offense introduced buy Popp. Subsequently Cato has not getting the first team reps in practice while Crompton is the declared QB starter against. This is a hot topic of the fans who all favor Cato as the better QB. Popp has said he may use 3 qbs. Crompton looks to be he starter while Marsh will likely tend to situations where short yardage is required. Popp has stated he might use three QBs. My guess is that Crompton will start, Marsh will handle short situations and Cato will play prime time At QB.

Prairedog : Your notes were good reading.Giguere, as you likely now know is at wide receiver. He was slow to start but he has been in wide running sweeps sweeps from the WR position and, this has made our offense better lately. The Als (as measured by Points For) are the worst in the league at 242 while Sask is 289. I believe the difference between the two teams are Montreal’s excellent defense which, I hope, will give them a win.